2021. máj 24.

A tavasz sztárja: epres túrógombóc

írta: Főzzvelem
A tavasz sztárja: epres túrógombóc

epres_turog.jpg

Sosem szerettem igazán a túrógombócot. (Jó indítás egy túrógombócos recepthez, tudom). Valahogy mindig száraznak és ízetlennek éreztem. Aztán kiderült, hogy nem a sima túrós gombócból és a zsemlemorzsából áll a világ, hanem lehet tölteni is, a zsemlemorzsát le lehet váltani finom, pirongatott mandulára, és még eperszószt is lehet készíteni hozzá. Sosem szerettem igazán a túrógombócot - egészen mostanáig. 

Hozzávalók:

- 6 dkg vaj

- 2 tojás

- 50 dkg tehéntúró

- 4 evőkanál cukor

- 1 tasak vaníliás cukor

- fél citrom reszelt héja

- 5-8 evőkanál búzadara (attól függően, hogy mennyire vizes a túró)

- egy csipet só

- 20 dkg eper + 6 közepes vagy nagyobb darab

- 2-3 evőkanál porcukor (plusz a szóráshoz)

 

- 150 gramm darált mandula (vagy mandulapehely)

Elkészítés:

A vajat picit megolvasztom – elég, ha krémesebb, ne legyen forró – hozzákeverem a tojások sárgáját és a túrót, majd édesítem a cukorral és a vaníliás cukorral, majd hozzáreszelem a fél citrom héját, és alaposan elkeverem. A két tojás fehérjét egy csipet sóval habosra verem, hozzáforgatom az eddigiekhez, hozzászórom a búzadarát, és egy órára hűtőbe teszem. (A túró állaga dönti el, mennyi búzadara kell bele, de a kész tésztának nem kell szilárdnak lennie). Egy óra elteltével egy nagyobb lábasban enyhén sós vizet felteszek melegedni, és megtisztítom az epreket. Hat közepes méretűt félreteszek, a többit pedig botmixerrel pépesítem, és elkeverek benne 2-3 evőkanál porcukrot. Amikor a víz elkezd forrni, alacsonyabb lángra veszem, hogy forrjon, de ne zubogjon, bevizezem a kezemet, belemarkolok a túrós kutyulékba, a közepébe teszek egy epret, és gombócot formálok belőle. Beleteszem a forró vízbe. Ugyanígy teszek a többivel is – nekem hat elég nagy gombócom lett – és addig főzöm őket, míg fel nem jönnek a víz felszínére, ez 8-10 perc. Meglepő, de tényleg nem jönnek szét a főzés során! Miután feljöttek a víz tetejére rögtön hideg vízbe teszem őket, hogy ne nyíljanak szét, és míg hűlnek, megpirongatom a mandulát. Vigyázni kell vele, mert sokáig nem történik semmi, aztán egyik pillanatról a másikra képes odaégni, úgyhogy nem szabad ott hagyni!

Picikét hagyom hűlni a mandulákat, meghempergetem benne a gombócokat, és lehet tálalni: félbevágom a gombócot, rácsurgatom az eperszószt, és ha kell még szórok rá porcukrot.

Így készült:

 

Tipp:

Én konkrétan fürdettem az eperszószban a gombócomat, hjaj, de jó volt…

 

Nehézség: könnyű

Idő: kb. fél óra + egy óra állás

Adag: 6 elég nagy gombóc

Mosogatnivaló: nem fogok hazudni, sajnos nem kevés 

Szólj hozzá